Thursday, September 30, 2010

KENAPA AK X JOIN EVENT???

"semoga Allah meredhainya...."

"HUH??nape ko dah x nak join event??bukan dulu ko suka mencapub wat benda2 ni ke??sampai terkenal satu sekolah..skang dah "letak jawatan
plak??ape kes??",tanya Nina di hujung telefon...

"biasa la..nak berubah angin plak..nk rehat jap..."jawabku pendek..

"ececeh...masa bila ada perkataan REHAT dalam kamus hidup ko ni??bukan ko cakap kita kena SIBUKKAN DIRI DGN KEBAIKAN KE??KLU X,KITA AKN SIBUK DGN KEMAKSIATAN...dah lupa nasihat ko pada ak???",bidas Nina x puas hati dgn reason ak...

"join event itu KEBAIKAN ke??"tnyaku padanya pula..

Thursday, September 23, 2010

ASRAMA & UNIVERSITI
































"semoga Allah meredhainya...."

sudah hampir setahun ak berada di bumi UTP dan meninggalkan bumi INTEGOMB yg bnyk meninggalkan kesan dlm diriku ini...byk pengalaman dan ilmu yg ak dapat di sana, daripada ilmu dalam bilik,kelas,adik2 dorm,cikgu2,"buah hati",agama,kawan2 dan yg paling penting EXCELL9 yg masih utuh sehingga kini...

"dulu boleh buat,kenapa sekarang x boleh???"seringkali pertanyaan ini ak tnyakan kepada diriku ini seusai diri ini bergelar siswi dan tidak lagi pelajar puteri..

Wednesday, September 22, 2010

MANUSIA VS BINATANG

"semoga Allah meredhainya...."

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. " (7:179)

ak memerhati dan menghadami tiap2 kalam Allah ini...

mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah)

-ya,kadang2 hati ini LEBIH BYK diisi dgn perkara sia-sia, diikat dgn 'pasangan x sah',diresapi dgn budaya2 luar yg merosakkan...tp SEDIKIT SEKALI(boleh dibilang dgn jari)dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah)

mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah)

-ya,kdg2 mata ini digunakan LEBIH BYK utk melihat org yg x sama jantina,gmbr2 rakan di FB, menonton cerita yg ntahpape di tv, melihat aurat org, tgk konsert, baca komik n buku2 yg mencacatkan iman, etc....tp SEDIKIT SEKALI(boleh dibilang dgn jari) untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah)

mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah)

-ya,kdg2 telinga ini LEBIH BYK mendengar lagu2 yg melalaikan,mendengar carutan,cacian,umpatan,gossip,sembang kosong dgn kawan-kawan....tp SEDIKIT SEKALI dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah)....

Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.

-ya,kadang2 kita x sedar perangai kita lebih teruk dari binatang...cth-buang bayi..x perlu diulas pnjg2 sbb sume dah tau....binatang haram pun x wat cam tu kat anak dia.dia pun sayang anak dia...tp manusia 'AMAT HEBAT'..sanggup mencampak anak dari tingkat atas flet waima menflush anak dlm lubg jamban..nauzubillah..
ya,kita LEBIH SESAT LAGI...amat memalukan...malah,binatang pun x de menuduh,mengumpat,memfitnah dan gila kuasa sehingga mengorbankan org lain...

binatang juga xde nak wat something yg merosakkan diri dia sendiri mcm minum arak,hisap dadah,hisap rokok....

ya,generasi sekarang,umat Nabi Muhammad SAW sekarang, 'LEBIH HEBAT' dari binatang..


"Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya berdasarkan ilmu-Nya[1384] dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?" (45:23)

"Dan mereka berkata: "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati dan kita hidup dan tidak ada yang akan membinasakan kita selain masa", dan mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja."(45:24)

Tuesday, September 21, 2010

KENAPA PERLU HALAQAH TIAP2 MINGGU???

"luruskan niat..semoga Allah meredhainya...."

Dulu, mase ak sekolah integomb, kdg2 ak brtnya sendiri "kenapa la ak kena pergi usrah tiap2 Jumaat?? benda yg dia cakap tu ak pun dah penah dengar cuma cara penyampaian,nada dan org je yg berlainan..bosan dowh..just duduk,dengar,catat,pastu blah.."

Bila ak masuk universiti, kdg2 ak bertnya sendiri "kenapa la ak kena pergi halaqah/usrah/smartgroup tiap2 minggu?? benda yg dia cakap tu ak pun dah penah dengar cuma cara penyampaian,nada dan org je yg berlainan..bosan dowh..just duduk,dengar,catat,pastu blah.."

ak pelik..kenapa perlu datang benda2 mcm ni tiap minggu?penting ke??

JAWAPAN MENARIK YG AK JUMPA+TERKESAN DI HATI...

dalam kitab Ihya Ulumuddin, Fathul Mausuli berkata,

"tidakkah jika seseorg itu sakit dan tidak makan dan minum itu MATI?? demikian
juga dgn HATI, jika tidak diberikan HIKMAT DAN ILMU selama 3hari, ia juga akan
MATI."

"owh,patutlah kena pergi halaqah tiap2 minggu",kataku dalam hati..

pastu ak bertanya, "sekarang kan zaman moden..nak cepat..maklumat di hujung jari je..wat pe la gi halaqah klu ak bleh search kt internet je..lagi berlambak..laman web I LUV ISLAM dan HALAQAH berlambak dgn cerita islam dari seluruh negara..kan senang je.."

JAWAPAN MENARIK YG AK JUMPA+TERKESAN DI HATI...

sbb bila kita gi halaqah/usrah/smartgroup,kita bukan dapat ilmu agama je tp UKHUWAH juga dapat dirapatkan..dan kita akan senang utk lebih mengingati nasihat+org yg bg pengisian tu..pastu kia pun akan rindu utk jumpa dgn dorg..

cth, bila perpisahan berlaku,maka kita akan cakap,
"akak,saya mesti rindukan akak..lepas ni x dapat la nak dengar nasihat akak tiap2 minggu..huhu"

tapi kita x pulak cakap,
"alamak,laptop ni rosak..x dapat la ak nk "berhalaqah" dgn laptop lagi..rindunya...huhu"

dan klu ada kemusykilan, leh direct tanya akak halaqah/usrah/smartgroup tnpa perlu mentranslatekan soalan itu dalam tulisan baku/english...lebih mudah dan berkesan...

jadi, luruskan niat-mencari redha Allah...ringan2kanlah kaki tu utk gi halaqah dan tnyalah soaln2 yg x jelas berkaitan dgn islam..wallahualam..(semoga memberi peringatan kpd diriku)

" dan org yg BERJIHAD UTK MENCARI KEREDHAAN KAMI, kami akan tunjukkan
kepada mereka jalan2 Kami. dan sungguh Allah beserta org2 yg berbuat baik"
(29:69)

Saturday, September 18, 2010

~MENANGISLAH SAHABATKU~



"sampai bila kita nk hidup enjoy mcm ni??",tnyaku satu ketika dahulu..

"ko x suke ke enjoy?"Sarah mengerutkan dahinya kepadaku.

"ko x rase cam ade benda missing ke??rase cam ade kekosongan tp ko pun x taw..ko x penah rase ke??" ak inginkan kepastian...

"I.M.A.N",jawabnya sepatah...dan membuka earphone di telinganya….lalu memandangku dgn pandangan kosong……

"ya,ak nak rasa manisnya iman dan ak rase mcm ak x kan dapat rase manisnya iman tu smpai ak mati.ak x taw mane nk mula..ak nk bertaubat..."ak memandang tepat ke matanya..

"a..a..aku pun x tahu",jwbnya teragak2 dan muka turut memikirkan betapa jahil dan bodohnya kami selama ini..

“dulu bila ada problem, ak dengar lagu mcm ko….rase release ar bile dengar lagu yg leh wat kepala meletup…tapi lama2 ak rasa da bosan dgn lagu ntah pape tu…entahlah….skang mcm dah immune dgn lagu tu sume dan ak nk cari cara yg lebih sesuai utk ak dapat ketenangan…” ak bersuara…

“problem kita x kan pernah selesai..dari keluarga,kawan sampai la diri…x pernah habis malah bertambah2…ya,mungkin x sume keluarga macam keluarga kita…asyik2 bergaduh n wat hal masing2….x sume ade kawan yg fahami masalah kita mcm ko n ak….entahlah..kadang2 bila fikir, boleh giler…tu yg ak nk enjoy..hang out dgn laki pompuan, dgr lagu kuat2….biar ak lupakan masalah…malas ak nak balik umah…xde benda pun…buat sesak kepala je………….tapi….”Sarah berhenti seketika mengumpulkan kekuatan..

“ak pun kadang2 nak rasa jadi baik…mcm kawan2 ak pakai tudung labuh….slalu bc AQ, hafal AQ….jaga pergaulan…jg pertuturan…tp…entahlah….” Sarah mendengus…

******** *************

"salam..mcm mana dgn iman??",kataku tersenyum saat berjumpa dgn Sarah.

pertemuan dgn Sarah amat ak nantikan selepas kami berpisah selama beberapa bulan. kini, masing2 sudah melanjutkan pelajaran ke universiti tempatan dan pernah berjanji utk mengubah diri...berjnji utk berpisah dan mencari jalan lurus..dan bertemu dgn wajah yg baru...

"hmm...entah la..",jwb sarah berbasa-basi.

"ko ade masalah ke??jgn cakap ko still lagi teringat kt pakwe ko.."kataku meneka.

"GILA!!!x de faedahnya..."jawabnya serata menjeling ke arah sudut bilikku.

"zan,ak TENSION....bleh x klu ko...."..Sarah mematikan perkataan.dadanya seperti sebak..mahu meluahkan sesuatu...seperti gunung berapi mahu memuntahkan larvanya..

"Sarah,mesti la ak boleh..." ak lantas memeluk bahunya dan kami menyandar ke dinding..kepalanya ak sandarkan ke bahuku...beginilah cara kami meluahkan masalah yg penuh di dada.....

FRIEND, THE PERSON THAT GIVE U A SHOULDER TO CRY ON...SHARING IS CARING N LOVING….

"AK BENCI DIRI AK ZAN!!!!perubahan yg ak rasai seperti sementara...AK LEMAH, X BERDAYA, AK GAGAL ZAN!!!AK GAGAL!!!"jeritnya dan bahu ak basah.

"cuti raye ni membunuh diri ak..ak BENCI..ak duduk rumah tapi ak x buat ape2...ak RASE MCM AK YG DULU...YG JAHIL...kat rumah,ak xde rakan yg boleh bimbing ak..yg tegur ak klu salah..yg tegur ak klu solat lambat...yg tegur ak klu X SOLAT!!!!ak rase HOPELESS!!!!HELPLESS!!!"

"ak nk berubah...tp kenapa keluarga x nak??still dalam kejahilan...ak x paham dgn dorg..ak nk ubah dorg tp ak rase dorg yg ubah ak balik....entahlah...ko taw kan zan,kuarga ak lagi besar mcm kuarga ko..ade bnyk kakak n abg...tp ak x rasai pun ISLAM dlm family ak..X PERNAH ak tgk AYAH AK SOLAT,ABG AK SOLAT,KAKAK AK SOLAT N ADIK AK SOLAT.....ak n mak ak je yg solat...ko ingat lagi IMPIAN ak kan??yg pernah ak bgtau pada kau..."tnya Sarah dan air mata deras mengalir...

"IMPIAN KO.... KO NAK SOLAT JEMAAH DGN KELUARGA KO SBLM KO MATI..."kataku kpd Sarah dan ak dapat rasai air matanya semakin deras...




"ko rase impian ak boleh tercapai x??ak harap sgt dapat rasa solat jemaah same2...sebelum ak mati...sekali pun jadi la..ak jeles dgn kwn2 ak yg ade family yg baik..solat maghrib jemaah sama2…x macam keluarga ak….TAPI...ko taw, ak x kuat nk buat dorg sedar....malah ak yg lalai bersama dorg..sejujurnya, cuti raye ni ak byk tgk movie raye kt TV,keluar beraya dgn kwn2,facebook,tido n benda2 x faedah yg ak rasa ak x amalkan mase kt universiti..."

"ko taw,kt rumah solat ak pun tunggang-langgang jadinya..solat subuh pun kadang2 ak buat,kadang2 x...xde sape nk kejut ak..xde sape kisah klu ak x solat...sampai ak rase,MAMPOS AR KLU AK X SOLAT...BUKAN APE PUN..ak solat pun x khusyuk,sorg2,dlm keadaan bising...ak benci solat kt umah",Sarah berhenti sejenak dan kami hnya memandang dinding bilik di hadapan...ak setia mendengar...

"ak rase klu xde kawan2 yg soleh n membntu ak, ak x boleh buat semua yg islam anjurkan...baca AQ giler ak malas kt umah..QIAM N SOLAT DHUHA HARAM....tolong la..ak BENCI DIRI AK SKANG...ak nk balik universiti bersama rakan2 ak...ak nk slalu berdamping dorg.ak nk PERSEKITARAN YG DAPAT MEMBANTU..BUKANNYA WAT AK MAKIN LALAI..ak x nak berdamping dgn keluarga ak yg ak rasa hnya menjerat diri ak sahaja...ak x bermaksud nk sisihkan dorg atau lupakan dorg tp biarlah ak menguatkan iman dalam diri ak ini dahulu..terlalu byk karat2 jahiliah dalam diri ak" dada Sarah semakin reda..dia telah meluahkan segala-galanya..

“ko paham x masalah ak zan??x pe la klu ko x paham..yg penting ko sudi dengar…terima kasih” kata Sarah.

UTK MENJADI BAIK ITU MEMERLUKAN PENGORBANAN

“Hmmm..ak faham masalah ko Sarah…biasa la..bile balik umah rase mcm MALAS N SETAN BERPUSU-PUSU MASUK DALAM DIRI…ak da rasa sejak ak masuk sekolah asrama dulu…ak pun kdg2 mcm ko gak…hmmm…mutabaah (checklist solat dhuha,qiam,bc AQ etc) ak cuti ni pun ak x hntr kt murobbiyah (mcm naqibah) ak…..terpaksa berperang dgn godaan nafsu diri yg kdg2 kalah sbb persekitaran yg x membntu..dan ak pun benci diri ak bila jadi mcm tu…tp ak sayang diri ak bila ak tenang n bersama-sama rakan2 di U…pepun itulah ak…buruk baik,suka dan duka,,itulah ak…dan ak yg mencoraknya”

“ya, ak akui..bukan senang utk kita berubah menjadi baik dan beriman…lagi susah nk kekalkannya..setan mmg licik..sbb selabuh mana pun tudung kita, setunduk mana pun pandangan kita, dia boleh kalahkan kita dgn mudah…sbb tu kena slalu tingkatkan iman dgn amalan yg baik..mcm bateri…lame2 power akan habis..so kena refill dgn amalan yg baik2….x pe klu keluarga ko xleh bantu ko, ko kan ade ak…”ak memberinya semangat…entahlah..ak pun sepertinnya juga cuma mungkin masalahnya lagi sukar berbanding ak…

Sarah menarik earphone dan memasang ke telinganya.

Lagu yg dipasang di telinganya “FIRST KISS” oleh 3OH!3 feat Kesha begitu kuat utk melupakan masalahnya…ak disebelahnya juga boleh mendengarnya....

In the back of the car
On the way to the bar
I got you on my list
[I got you on my list]
At the foot of the stairs
With my fingers in your hair
Baby, this is it

She won’t ever get enough
Once she gets a little touch
If I had it my way,
You know that I’d make her say
Ooooooh
Ooooooh

bukan senang utk hilangkan karat2 jahiliah dan dia semakin berundur ke belakang...dia tidak mahu tapi dia tiada daya utk melawannya....sama seperti ak...

SOMETIMES,FAMILY ARE LIKE STRANGERS AND STRANGERS ARE LIKE FAMILY....


Sarah, jomlah kita berubah bersama-sama..saat ak jatuh dan lalai..ingatkanlah ak..marahlah ak..saat kau jatuh, terimalah nasihatku...sbb ak sayang kau sgt2....

" esok ko pun nak balik universiti..ak pun sama...len kali x yah balik umah ar..ko balik umah ak..nnti ak pukul ko dgn hanger klu x bgn solat subuh",kataku kpd Sarah..

"klu ko x bgn plak, ak jirus ko dgn air..haha..",Sarah membalas ak balik..

"ceh...mcm tu pulak...sukati ko la..jnji ak bgn..weyh, buat loudspeaker lagu ko tu"pinta ak...

"aik???ko pun nk dgr lagu ni ke??kata dah insaf..."Sarah mengangkat keningnya...

"kali ni je..pasni kita tukar lagu Maher Zain plak..hehe.."kataku kepada Sarah...

semoga persahabatan kita kekal selama-lamanya...~



Thursday, September 9, 2010

INTERNATIONAL BURN A QURAN DAY


Dalam kesibukan kita menyambut raya, di Barat sana mereka sedang mengadakan majlis INTERNATIONAL BURN A QURAN DAY. Bertempat di gereja di Florida sempena 11 September 2001, penyerangan di WTC,World Trade Center yg kononnya didalangi org islam...dan faktor perdana Barat membakar AQ ialah kerana mereka menyatakan AQ KONONYA MEMBERI AJARAN SESAT SEHINGGA MELAHIRKAN TERRORIST DLM KLGN UMAT ISLAM...

"BODOH PUNYA YAHUDI..PEGI MAMPOS AR DORG..APSAL NK BKR QURAN PLAK??"


ak mendengar teriakan dari jauh semasa berita tv3 melaporkan di gerai yg aku pergi...ak teruskna mengunyah mknn dan telinga memasang mendengar bait2 kata pemberita tersebut...ramai yg memprotes..baik org Islam maupun org kafir yg punya perikemanusiaan...

"The protesters were well aware of the pastor's inflammatory comments, such as "Islam is an evil religion," because they have spread via the Internet. Jones has also authored a book, "Islam Is of the Devil." " "What we are doing is long overdue," he said. "We are revealing the violence of Islam that is much, much deeper than we'd like to admit."

"On September 11th, 2010, from 6pm - 9pm, we will burn the Koran on the property of Dove World Outreach Center in Gainesville, FL in remembrance of the fallen victims of 9/11 and to stand against the evil of Islam. Islam is of the devil!" the page declares.


petikan daripada lmn web Barat...

ak berfikir sejenak...Barat sedang "membakar" umat Islam..seperti permainan ak rasakan...saje2 utk membuat Islam menjerit kemarahan...
malahan utk "membodohkan" umat Islam, sume sedia maklum Barat punya rahsia

5S
-SEX
-SPORT
-SMOKE
-SCREEN
-SONG


"bagaiman kita mahu mengambil AQ yg berada di tgh2 tnpa memijak karpet??"soal kakak usrahku..

dan ak tau mesti ramai dah penah dgr soalan ni atau cerita ni...

"caranya dgn menggunakan PERANG PEMIKIRAN berlandaskan 5S"

"mengapa tidak diserang atau diperang secara besar-besaran jika mahu menghancurkan umat Islam???

"kerana SEJARAH telah membuktikan bhw UMAT ISLAM punyai semangat juang yg tinggi dan tidak mengalah..seperti PERANG BADAR walaupun seramai 313 org tp mampu mengalahkan 1000 org kafir...tp apabila diserang secara pemikiran. umat ISLAM tidak mampu melawan malah leka dibuai keseronokan dunia yg dicipta oleh Barat utk MEMUSNAHKAN umat ISLAM TNPA DISEDARI"

ak menoleh pemuda yg "berjiwa islam" tadi yg menjerit-jerit mengutuk yahudi...

dia sedang bergelak ketawa bersama rakan2 perempuan dan lelaki tnpa menjaga perhubungan L&P dan tgn meletakkan di belakang kerusi teman wanita di sebelahnya...

entah pape ntah...bukan dia sorg..ak rasa kebykan org mcm tu...klu tgk dulu semasa kapal ke Gaza dirampas..org mrh2 n protes...wat ceramah n demonstrasi dan mcm2 la..pastu dah habis, balik umah hisap rokok DUNHILL tengok cite org putih sambil dgr lagu lady gaga(lagu pape dari Barat la)...

sama gak mcm org kafir bakar Quran ni...ak nk je gi kt pemuda ni n tnya,

"abg, baca AQ x hari ni??da khatam bpe kali??amalkan x ape yg disuruh dlm AQ??"
ntah pape ntah org mcm ni...

bagi ak, berita ni betol2 memukul kepala tengkorak ak yg makin hari mcm dah malas baca AQ...klu dulu hari2 kat sekolah baca satu muka surat, yassin...pastu baca satu juzuk satu hari....skang..makin berkurang..makin berkurang...dan kadang2 satu hari pun x sentuh AQ...adeyh...

"BUSY SGT KE AK NI???"
"AK SGT LA "BUSY"....(mengeluh)...teruk btol ak ni..."


jadi ak berazam utk bangkit balik...buat mula2 ni baca satu hari satu muka..pastu tingkatkan..insyaALLAH...

ala,Barat bukan bakar Quran ak pun...dorg bakar Quran dorg...

KITA PERLU BYKKAN BC QURAN, HAFAZ QURAN SERTA AMALKAN APE YG DISURUH DLM AQ!!!!


so bile org bakar quran, kita x cepat melatah n marah sbb kita masih ade Quran n, kita pun dah hafaz Quran..dan dorg x kan dapat lunturkan amalan AQ kita yg dah sebati dlm diri kita...

itu yg patot kita lakukan...BKR AQ adalah penyerangan dari segi fizikal je...dalam segi ROHANI,kite perlu BKR semangat utk baca AQ...
"abes,xkan kita buat BODOH dgn ape yg dibuat oleh Barat??"

ak x cakap kau buat bodoh je..tp penuhkan ilmu dan iman di dada...telusuri ajaran AQ agar kita x mudah DIPERBODOHKAN oleh Barat...

ni ko MARAH YAHUDI tp malas bc AQ...asyik baca "buku" jenama "FACEBOOK"...pastu mulut x abeh2 nyanyi lagu barat..tp x nak plak zikir pd Allah n Rasul...hari2 asyik study...bila disuruh gi halaqah,smartgroup,dgr ceramah agama n ape2 yg berkaitan agama, STUDY jadi prioriti number SATU...

rase diri ni dah name islam, adkah cukup utk katakan amalan kita sudah cukup utk jamin kita ke syurga???

"klu ilmu awak tinggi sampai jd prof tp MALAS nk solat,bc AQ,wat baik n etc, x guna la sume ilmu tu..sia2...byk sijil pun x guna..ade kita bw fail sijil2 pencapaian kita tunjuk kt Allah???" kata2 murobbiyah yg masih ak ingat...

"ya, ak nk jadi engineer yg BERILMU N BERIMAN...kata2 x guna klu x buat..."pesan diriku...

p/s:seorg rakan menegurku,"ezan, gaya baju kurung n tudung labuh x seswai dgn kerjaya seorg ENGINEER la.klu ustazah boleh la..nnti org pndg ko slek..camne la ko nk gi offshore??"...

ak menjwb,"biarlah ak x keje engineer klu org tengok bj ak,bukan ilmu engineering ak...bodoh la org mcm tu..judge a book based on its cover.ketepikan suruhan Allah berbanding suruhan manusia..."

Wednesday, September 8, 2010

GODAAN NAFSU MENJELANG HARI LEBARAN......


semalam,ak,ibuku dan adikku keluar seawal jam 9.30pg utk membeli brg keperluan raya..membeli baju raya,kasut ,tudung dan lain2...
sebnrnya,hati ini amat BERAT DAN MALAS sekali utk melangkah keluar...

lagipula, hatiku tidak semangat utk menyambut raya kerana ingin menggunakan Ramadan terakhir ini sebaik2nya...
ditambah pula dgn suasana di rumah yg pelbagai cubaan dan godaan w/pun syaitan x dilepaskan lagi, ak terpaksa berperang dgn diri mencari rentak utk ak mengoptimunkan Ramadan ak di rumah ini seperti di utp....

biase la,kt umah suasana lain....hmmm....

dalam perut kereta, ak mencongak-congak barang2 yg hendak dibeli..




TIPS UTK BERSHOPPING CARA AKU
(AMARAN=SHOPAHOLIC X DISARANKAN UTK IKUT)

-sebelum keluar rumah/dalam kereta, berdoa supaya "tak digoda" oleh MEGA SALE dan rambang mata.

-tulis ape yg korg nk beli kt ats kertas.

-tanya kt diri, utk ape korg beli baju/brg2 ni?? utk cari keredaan Allah atau utk SHOW OFF kt kawan2 korg yg menyebabkan korg tergolong dalam SYIRIK KECIL(riyak) yg diketegorikan dalam DOSA2 BESAR YG X DIAMPUNKN ALLAH!!!

DI KEDAI BAJU KURUNG.....
....mak ak n adik ak membelek2 baju kurung di kedai..ak hnya melihat tnp perasaan...

"kan ade byk bj krung lagi kt umah..x terpakai pun..nape nk beli lagi??"tnyaku dalam hati...

"kakak,cantik la bj ni..sesuai dgn kakak",kata mak ku mengenakan baju tersebut di badanku...

baju yg warni PINK TERANG dan diluarnya dihias dgn KAIN JARANG YG BERBUNGA-BUNGA dan dilapisi dgn inner pink di dalamnya...



argh!!!hatiku menjerit..CANTIK SANGAT!!!

"x nak la mama,x cantik la"jawabku menunjukkan muka x best n x setuju..

"cantik la ni",kata mak ku n adik perempuanku..

huhu...x nak la..sbb cantik sgt la ak x nak...lagipula,harganya pun "cantik" sgt..rm70..myb bg org lain murah kot,tp bg ak,baik ak beli bj t-shirt labuh n tudung labuh...lagi best...

yg pling utama, ak x nak nnti ak lalai dan PERASAN CANTIK+BAGUS bila mengenakan bj kurung tu...haha...

"x nak la..nnti kan ramai terpikat kt kakak bila pkai bj ni..susah kang..",kataku berseloroh kepada mereka...

"perasan nak mampos..geli ak dengar",kata adikku..hehe...ade bau kejelesan di situ..

last2 ak amik bj kurung warna hijau+biru berharga rm50...entahla...ak dah malas pusing2 n kesian plak dorg ikut ak....mase ak angkat bj tu dari rel,
dorg ckp,"cantik la tu..ok la tu.."

ak pun pilih..ok la..x menyerlah n cantik sgt...mls ak nk pusing lg..BUANG MASA N TENAGA JE...

X guna bg ak ,kalau pkai bj cantik2 tp hubungan dgn Allah tu x cantik...

"Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat." (al-a'raaf:26)

berpusing-pusing di jalan taiping di klang dan brg2 yg murah2..mmg btol2 menggoda ak...potongan 70% mmg sukar utk dilepaskan...argh!!!

ak slalu mengingatkan diriku sendiri...

"ezan,PENTINGKAH benda yg ko nak beli??"
"ezan,ko XDE KT UMAH ke benda ni??"
"ezan,brg yg kt umah tu BOLEH GUNA N MASIH ELOK lagi x??"
"ezan,adkah brg2 ni MELEBIHI KEPENTINGAN BELAJAR ko??"
"ezan,adkah ko X BOLEH HIDUP kalau xde benda ni??"
"ezan,ape TUJUAN ko beli benda ni??menunjuk-nunjuk ke??ikut nafsu ke??
"ezan,adkah Allah redha dgnmu??"


selepas mencongak-congak beberapa perkara..ak akan membuat pilihan bijak dgn membeli brg yg perlu sahaja...

"Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik."(al-baqarah:195)

daripada ak mebazir,lebih baik ak gunakan duit ak ni pada benda2 yg baik...

******************* *************************

ak teringat masa beberapa hari yg lepas, rakanku meminta derma utk mangsa pakistan yg kebanjiran...envelope berisi duit di pas dalam dewan kuliah...smpai giliranku,ak mengambil dompet dan ternyata tiada duit kecik..
DUIT BESAR NI SYG LA PULAK NK DERMA.jadi ak pun x nak la derma...
tibe2 ak rasa cam terpukul plak...

betapa CINTANYA AK PADA HARTA DUNIA SEHINGGA KIKIR UTK MENINFAKKAN HARTAKU KE JLN ALLAH....

klu para sahabat Rasulullah dulu,infakkan harta sampai dorg xde pape...




ak plak, xde la sampai sehelai sepinggang klu ak derma pun...duit kt bank pun ade la sikit...hish,klu la ni UJIAN ALLAH UTK AK,ternyata ak GAGAL!!!

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui."(AL-BAQARAH:261)

"Dan pada harta-harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bagian(org miskin yg tidak meminta-minta)." (Adz Dzaariyaat:19) "Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan dunia tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan."(al-kahfi:46)



punya lah byk ayat-ayat cinta Allah terangkan pasal kebaikan menginfakkan harta di jalan Allah..tp still x dapat buat...adkah mata sudah buta utk membaca kalimah-kalimah ini??atau hati yg sudah dihijab dari melakukan kebaikan???ya Allah, jauhkan ak dari mengikut nafsu yg cintakan dunia..

AK X NAK ADA PENYAKIT WAHN....AK X NAK JADI BUIH2 DI LAUTAN....




lalu ak pun meminta rakanku envelope tu dan mengisi duit di dlmnya...

AK MEMAKSA DIRI AK REDHA, BERLAPANG DADA, JGN SEDIH N JGN "NGADA-NGADA" PLAK...
jln ke syurga ni dipenuhi dgn benda2 yg dibenci nafsu...n nafsu ak tgh "memarahi" dan mengugut ak dgn angan-angan kosong yg bakal ak terima...

ah,rezeki kan milik Allah..bodohnya ak kalau ak letakkan kebergantungan hidupku pada harta tu...ulat kecik dlam batu pun boleh hidup,ni kan pula ak yg besar garmak duk dalam bilik n blaja kt utp ni...

"Apakah kamu takut akan (menjadi miskin) karena kamu memberikan sedekah sebelum mengadakan pembicaraan dengan Rasul? Maka jika kamu tiada memperbuatnya dan Allah telah memberi taubat kepadamu maka dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat, taatlah kepada Allah dan Rasul-Nya; dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan"(al-mujaadilah:13)


*********** ************************


sampai di rumah, mak cik ku mengomen,

"ala ezan,baju ni x menyerlah lah...warnanya x terang..."
ak hnya tersenyum...BAGUS LA TU...mmg niat ak mcm tu pun...
penting sgt kah bj kurung ini selain keredaan Allah???
kadang2 tnp ak sedari, ak sering kali lalai dalam berbelanja...tujuan ak kadang2 tersasar apabila ramai yg memuji bj ak cantik la,tudung ni lawa la,kasut cun la,beg mengancam la...mcm2 yg kadang2 wat ak rasa bangga dan riak...dan wat ak jadi SYIRIK!!!!NAUZUBILLAH....

"nak pakai cantik2,tunggulah kt syurga nnti.."pujuk hatiku...

"(Bagi mereka) syurga 'Adn mereka masuk ke dalamnya, di dalamnya mereka diberi perhiasan dengan gelang-gelang dari emas, dan dengan mutiara, dan pakaian mereka didalamnya adalah sutera."(Fathir:33)

P/S:mak cik ak swoh ak g klang tukar baju tu..dia x puas hati la.x cun,x mengancam, x jiwa muda..adoi...

RAMADAN 2010



RAMADAN 2010.....
ramadan paling bermakna dalam hidupku..
selama ak berumur 18 tahun...
terima kasih kepada semua akhwat..
yg membimbing ak kala ramadan ini...
mengajak ak berlumba-lumba melakukan kebaikan...
mengejar keredhaan tuhan yg tidak bertepian....

masih segar di ingatanku...
kemesraan kita melalui ramadan ini...
beriktikaf bersama-sama...
qiamulail bersama-sama...
ke masjid pada pukul 2 pagi bersama-sama...
bersahur bersama-sama...
beriftar bersama-sama...
dan byk kita lakukan bersama-sama...








owh...
x pernah ak rasa ramadan seindah ini...
klu boleh biarlah ramadan ini lama lagi...
sayu hatiku utk tinggalkan utp...
pulang ke rumah...
kerana "semangat" ramadan itu sukar utk dibina...
tanpa akhwat yg tercinta...
terima kasih atas segalanya...
kerana mengajar ak indahnya Ramadan ini..
manisnya Ramadan ini...
semoga ak dapat bertemu Ramadan yg akn dtg...
dan ia akan menjadi lebih baik dari SEMALAM....